Sponsoreret indhold
Vi er mange, som har en interesse for det lokale erhverv. Desto bedre vores lokale virksomheder klarer sig, desto bedre står vi internationalt. Derudover, så er jeg stor tilhænger af lokalisering – frem for udlicitering. Det er blevet alt for moderne, at flytte ens primære udvikling til mindre udviklede lande, for at spare på omkostningerne. Her især virksomheder, som producerer komponenter på en større skala.
Jeg har af den grund dykket lidt ned i mit arkiv af lokale virksomheder, der stadig fremstiller lokalt. Jeg har valg i denne omgang, at sætte fokus på virksomheden “LPM Production”
Kort gennemgang af LPM Production
Virksomheden har base i Ølgod. Deres primære arbejdsområde kan klassificeres som “metalbearbejdning”, hvor CNC fræsning og drejning er deres styrker. Med specialitet i langdrejning og automatdrejning. Virksomheden har forsøgt at udvide deres marked til at inkludere England såvel som Tyskland, hvor Tyskland er deres foretrukne ekspansion. Der er dog utrolig hård konkurrence, hvor netop deres styrker er en integreret del af det Tyske arbejdsmarked.
LPM Production fremstiller flere forskellige komponenter, hvor deres primære salgsemner er; Glasholdere (Grisetryner), Vinkel Møtrikker samt Dolly-hoveder.
Denne lokale virksomhed har gennem årene, stået med valget om udlicitering. De har dog valgt at beholde produktionen i Danmark, og fastholder at det er stadig deres primære marked. For dem betyder det meget, at de bibeholder deres base i Ølgod – hvor de er kendt af alle.
Som en lille ekstra bonus, og som håb om ekstra tanke til de personer der bedriver et erhverv – har jeg valgt at opstille 3 gode grunde til, hvorfor virksomheder bør forblive i Danmark men gå international.
3 gode grunde til, at virksomheder går internationalt
Vær den første
Vær den første på markedet. Spotter du et marked, som er relevant for din virksomhed – hvor konkurrencen er lav eller ikke eksisterende. Så kan du hurtig få trækkraft på din ekspansion.
Potentiale for vækstmuligheder
Den mest almindelige årsag til at få international, er vækstmuligheder. På et tidspunkt i en virksomheds levealder, har de mættet de marked de befinder sig i, og muligheden for vækst stagnerer. Derfor ekspanderer de deres virksomheds marked internationalt.
Flere kunder
På samme måde betyder et lille hjemmemarked normalt, at kunderne er mangelfulde. Hvilket igen påvirker virksomhedens potentiale for vækst. Enkel matematik her virkelig: Større marked = flere kunder.